Actueel Nieuws!

 

Merk in beeld!

Dec 05 2011
Actueel Bomag Nieuws! >>

Bomag wegenbouwmachines

‘Machinisten staan centraal bij onze productontwikkeling’

Voor de rubriek Merk in Beeld reisden we dit keer af naar Barneveld. Hier is al sinds 1987 de

firma Ro-Ad B.V. gevestigd, ontstaan uit het bedrijf Gebroeders de Vor - Achterveld B.V. Ro-Ad

is importeur van de bekende merken Artison (transportmaterieel), CompAir (mobiele compressoren),

Doosan (grondverzetmachines) en Bomag (wegenbouwmachines).

 

 In deze uitgave staat het merk Bomag centraal en spraken wij met Jan Willem Geessink en Willem Grit, die hun enthousiasme over het merk niet onder stoelen of banken steken en vol vuur spraken over de brede range van producten, de uitstekende ondersteuning vanuit de diverse fabrieken en het grote belang dat zij hechten aan een nauw contact met degene die de machines bedienen, voornamelijk machinisten. Bomag is in 1957 in Boppard am Rhein in Duitsland van start gegaan als producent van verdichtingmachines. De range aan producten op dit gebied is enorm.

 

Jan Willem Geessink, afdeling verkoop: “Naast compacte machines, zoals stampers, trillaten en handgevoerde walsen, die ook via een netwerk van 20 dealers in Nederland verkrijgbaar zijn, leveren we ook grootmaterieel op dit gebied, waaronder grondwalsen, vuilen grondverdichters. In de loop der jaren is het productaanbod steeds breder geworden. Inmiddels leveren we voor de wegenbouw iedere denkbare machine. Van voorbereiding, het verdichten en stabiliseren tot en met de afwerking van het nieuwe wegdek.

 

Op het gebied van de verdichtingmachines is Bomag, inmiddels onderdeel van het Franse concern Fayat, de grootste producent ter wereld en in vele landen marktleider.

 

 

Ro-Ad

Sinds 1994 is Ro-Ad voor Nederland de importeur. Hiervoor was verkoper Willem Grit al voor het merk actief.

Ik vertegenwoordig als verkoper al 32 jaar het merk in Nederland en ik heb de expansie van het concern dus van dichtbij meegemaakt.

Inmiddels heeft de fabrikant, naast Duitsland, ook fabrieken in Italië, Amerika en China. Ook de ontwikkeling van nieuwe producten staat niet stil. Sinds Bomag onderdeel is van de Fayat Groep is het bedrijf ook de markt van asfaltfrezen op gegaan. Ruim vijf jaar is aan de ontwikkeling van de BM500/15 gewerkt en sinds 2011 zijn de machines in productie. Het Nederlandse bedrijf ADUCO had in maart van dit jaar de primeur om de eerste twee koudasfalt frezen, die van de productieband in Duitsland kwamen, in ontvangst te nemen. Vijf jaar ontwikkelen en testen geeft wel aan hoe ‘gründlich’ Duitsers kwaliteit en betrouwbaarheid nastreven. Pas als de productontwikkelaars in de fabriek 100% overtuigd zijn, gaat een machine in productie. Daar heeft zelfs de directie van het bedrijf niets over te zeggen.” 

 

Productontwikkeling

Nieuwe producten of modificaties aan bestaande machines komen tot stand in nauw overleg met degene die de machines bedienen.

Jan Willem Geessink: “Het oordeel van machinisten is voor ons van het allergrootste belang. Zij moeten dagelijks met ons materieel aan de slag en ook niet onbelangrijk, hun stem in het aanschafproces van materieel is erg groot. Acceptatie van de machinist hebben wij dus hoog in het vaandel staan.

Het zou ook erg onverstandig zijn om de machinist niet te betrekken bij de aanschaf of ontwikkeling van nieuwe producten. Wij maken ook dankbaar gebruik van de ‘knowhow’ waarover de mensen beschikken. De kleinste details komen dan vaak naar voren.

Niet alleen uit dank, maar ook om de binding te versterken, nodigen we machinisten daarom uit om in de stille winterperiode de fabriek in Duitsland te bezoeken. Het is leuk om te zien hoeveel indruk dat maakt.”

 

 

Training

Het werken met de machines vergt vakmanschap.

Willem Grit: “Vakmanschap leer je grotendeels in de praktijk, maar wij doen er verder ook alles aan om, in nauw overleg met de werkgever, machinisten de juiste scholing te geven. Zeker met de vele technologische ontwikkelingen is dat tegenwoordig ook wel een ‘must’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan GPS-systemen. De ontwikkelingen op dat gebied gaan snel. Aannemers gaan steeds vaker, al dan niet ingegeven op de vraag van de opdrachtgevers, het werk documenteren.

De bewijslast richting wegbeheerders wordt steeds strenger en er worden gewoon harde garanties gevraagd dat een weg een x-aantal jaren moet meegaan. Hierbij moeten ze in ogenschouw nemen dat Nederland, naast een lastige bodemstructuur, het drukst bereden wegennet ter wereld heeft en dat we natuurlijk als distributieland een belangrijk deel van onze boterham verdienen. Daarbij is de belasting van vrachtwagens in Nederland soepeler geregeld dan in het buitenland. Jan Willem geeft tijdens zijn gastcolleges dan ook vaak het voorbeeld dat 1 zware vrachtwagen gelijk staat aan 130.000 overgangen van personenauto’s. Tel maar na welke effecten dat heeft.”

 

Markt

Ondanks het feit dat de wegenbouw in Nederland, mede dankzij de spoedwet uitbreiding wegennet, nog goed in het werk zit, merkt ook Bomag wel de effecten van een stagnerende economie.

Jan Willem Geessink: “De groei is niet meer zo wild. We hebben nu grotendeels te

maken met een vervangingsmarkt. Bedrijven laten, gezien de economische vooruitzichten, een machine liever wat langer doordraaien.

Wij hebben daarbij wel het voordeel dat, wanneer onverhoopt een machine op stel en sprong vervangen moet worden, wij snel kunnen handelen en leveren. Desnoods

zetten we tijdelijke een machine uit onze verhuurtak in. Maar als we kunnen repareren staan we ook ons mannetje. De fabriek in Duitsland ligt op 3 uurtjes rijden, dus onderdelen hebben we zo in huis. En als het moet rijden we desnoods ’s nachts voor een klant heen en weer. Onze service gaat ver en is volledig ingegeven door de passie die we voor het vak hebben. Een passie die we delen met onze belangrijkste contactpersonen, de machinisten in het veld, die er dagelijks en vaak onder moeilijke omstandigheden voor zorgen dat ons wegennet tot één van de beste ter wereld gerekend mag blijven worden.”

 

V.l.n.r.: Jan Willem Geessink en Willem Grit

 

Bron: Vakblad "De Machinist" uitgave december 2011 van HZC Het Zwarte Korps, www.hzc.nl

 

Laatst vernieuwd: Dec 30 2011 om 7:57 PM

Terug